بررسی و گونه شناسی دخمه‌های آسیای میانه از دورة یونانی مأبی تا سده‌های میانة‌ اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه باستان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، ایران

چکیده

یکی از شیوه‌های تدفین در آئین زردشتی دخمه‌گذاری است. با توجه به ریشة شرقی این آئین، احتمالاً این سنت تدفینی از آسیای میانه آغاز شده و بعدتر به رایج‌ترین سنت‌ دفن مردگان زردشتی تبدیل شده است. بر اساس داده‌های باستان شناسی و متون کلاسیک، واگذاری اجساد زردشتی تا سدة دوم ق.م در فضای باز و بدون سازه‌های معماری موسوم به دخمه انجام شده است. در تحقیق پیش رو تلاش می‌شود ضمن بررسی تاریخی سنت دخمه گذاری، تحولات شکلی ایجاد شده در دخمه‌های زردشتی آسیای میانه از آغاز ساخت دخمه‌های دست ساز تا آخرین نمونة شناسایی شده در سدة سیزدهم م مطالعه گردد. در این راستا سه پرسش قابل طرح است: ۱) با عنایت به خاستگاه شرقی آئین زردشتی، آیا می‌توان شروع سنت دخمه‌های دست ساز را به آسیای میانه منسوب کرد؟ ۲) سنت دخمه گذاری در آسیای میانه در گذر از یونانی مآبی تا اواسط دورة اسلامی چه تحولاتی را پشت سر گذاشته است؟ ۳) این تحولات به چه نحو و تا چه اندازه در ساختار معماری دخمه‌های زردشتی انعکاس یافته است؟ به منظور پاسخ به پرسش‌های فوق، از روش توصیفی-تحلیلی استفاده گردیده است. به علاوه، استفاده از متون تاریخی و داده‌های باستان شناسی به همراه بررسی مقایسه‌ای رویکرد تحقیق حاضر در پاسخ به پرسش‌های پیش رو است. این تحقیق ضمن اثبات ریشة شرقی دخمه‌های دست ساز، نشان می‌دهد که دخمه‌های آسیای میانه دارای سه سنت متفاوت معماری می‌باشند؛ سنت‌هایی که شکل‌گیری و تحولات ایجاد شده در آنها را می‌توان در بافتار تاریخ آسیای میانه ارزیابی و مطالعه کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigation and Typology of Dakhmas in Central Asia from the Hellenistic to Mid-Islamic Period

نویسنده [English]

  • seyed mahdi mousavinia
چکیده [English]

One of Zoroastrian burial customs is exposing the body in Dakhms. Because of the eastern roots of the Zoroastrian religion, this burial custom could have originated from Central Asia and became as most common Zoroastrian burial custom in Iran and Central Asia. Based on archaeological data and Classical texts, bodies have exposed in the open air without the need to put them in hand-made Dakhmas until the 2nd century BC. This paper has tried to study Dakhmas custom and investigate the formals evolution of Zoroastrian Dakhmas from the beginning of hand-made Dakhmas in the 2nd century BC to the last known example in the 13th century. In this regard, there are some questions to answer: 1) Because of the eastern origins of the Zoroastrian cult is hand-made Dakhmas custom originated from Central Asia? 2) How this burial custom has evolved from the Hellenistic to the Mid-Islamic period? 3) How these evolutions reflect in the architectural structure of Zoroastrian Dakhma? For the answers to these questions, a descriptive-analytical method was used. Field and historical texts studies and comparative studies are the most important methods of this illustration. This study will show the eastern origins of hand-made Dakhmas and demonstrate three different architectural customs. The origins and evolution of these customs hide in the historical context of Central Asia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Zoroastrian burial
  • Dakhma
  • Central Asia
  • Khwarazm
  • Sogdia
فهرست منابع
بلاذری، احمد بن یحیی. (۱۹۸۸). فتوح البلدان. بیروت: الهلال.
بیرونی، ابوریحان محمد بن احمد. (۱۸۷۶). آثار الباقیه عن القرون الخالیه. لایپزیگ: لپزیگ.
رهبر، مهدی. (1398). «نتایج فصل اول کاوش در دخمۀ ترک آباد اردکان یزد». مفاخر میراث فرهنگی ایران (۵)، فر فیروز، جشن‌نامه دکتر فیروز باقرزاده. به‌کوشش احمد محیط طباطبایی و شاهین آریامنش. تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری.
موسوی‌نیا،‌ سید مهدی، (۱۴۰۱). «تحول ساختار معماری برج‌های خاموشی از دورة ساسانی تا سده‌های متأخر اسلامی». مطالعات باستان‌شناسی. (شماره ۱)، ۱۳۱-۱۵۳.
موسوی‌نیا، سید مهدی، و همکاران، (۱۴۰۱). «سنت تدفین زردشتیان در سده‌های میانة اسلامی بر اساس کاوش باستان‌شناسی در تپه قلعه خلچان تفرش». پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران. (شماره ۳۳)، ۲۹۳-۳۲۰.
نرخشی، محمد بن جعفر. (۱۳۶۳). تاریخ بخارا. ترجمه ابونصر احمد بن نصر القبادی. به‌کوشش محمدتقی مدرس رضوی. تهران: توس.
Agathias. (1975). The Histories(Corpus Fontium Historiae Byzantinae - Series Berolinensis).Reign. Just. II. Ed. J. D. Frendo. Berlin: De Gruyter.
Baratov, S.R. (2013)."Novye dannye po arkheologii Yuzhnogo Khorezma". Arkheologiya Uzbekistana [Archaeology of Uzbekistan]. (vol 6), 27-59
Bartold, V. V. (1968). Raboty po istorii i filologii trkskih i mongolskih narodov. Sochineniya, T. V. Moscow: Nauka.
Bendezu-Sarmiento, J. (2006). "Pratiques fune´raires a` Ulugdepe". Dossiers d’Arche´ologie, Turkme´nistan, un berceau culturel en Asie centrale. (vol 317), 28-33.
Bendezu-Sarmiento, J. And J. Lhuilier. (2015). "Sinesepulchrocultural complex of Transoxiana (between 1500 and the middle of the 1st millenium BC) Funerary practices of the Iron Age in Southern Central Asia: recent work, old data, and new hypotheses". Archäologische Mitteilungen aus Iran und Turan. (vol 45), 283-317.
Bernard, P.(1978). "Campagne de Fouilles 1976-1977 a Ai Khanoum".CRAI, 421-63.
Besenval, R. (2009). "Nouvelles découvertes en Bactriane 2007-2009". Comptes rendus des séances de l’Académie des Inscriptions et Belles-Lettres. (vol 153), 1019-1061.
Bichurin, N. Y. (1951). Sobranie svedeniy o narodah obitavshih v Sredney Azii v drevniye vremena. Chast 2. Sankt-Peterburg: Book on Demand Ltd.
Bonora, G. L, and M. Vidale, (2013). "The Middle Chalcolithic in southern Turkmenistan and the archaeological record of Ilgynly-Depe".In:C. Petrie (Ed.), Ancient Iran and Its Neighbours: Local Developmentsand Long-range Interactions in the 4th Millennium BC. Oxford: Oxbow Book,140-165.
Boyce,M. (1975). A History of Zoroastrianism. Vol. 1, The Early Period, Leiden: Brill.
Chavannes, E. (1903). Documents sur les Tou-kiue (Turcs) occidentaux. Paris: Librairie d'Amerique et d'Orient.
Cicero. (1985). Tusculan Disputations: Book I (Aris and Phillips Classical Texts). Ed. A,E.Douglas. Liverpool: Liverpool University Press.
Dhabhar, B. N. (1932). The Persian Rivayats of Hormazyar Framarz and Others: Their
Version with Introduction and Notes
. Bombay: The K. R. Cama Oriental Institute.
Diodorus Siculus, (1963). Library of History, Cambridge: Harvard University Press.
Erdem, D. (2006). Social Differentiation in Cayonu and Abu Hureyra Through Burial Customs and Skeletal Biology. Master Thesis. Middle East Technical University.
Francfort, H. P. (2001), "The cultures with painted ceramics ofsouth Central Asia and their relations with the northeastern steppe zone (late 2nd–early 1st millennium BC)". In: Migration und Kulturtransfer. Der Wandel vorder- und zentralasiatischerKulturen im Umbruch vom 2. zum 1. vorchristlichen Jahrtausend. Akten des Internationalen Kolloquiums Berlin 23. bis 26. November 1999. R. Eichmann & H. Parzinger (Hrsg.), Bonn, 221-235.
Galili, E. (2005). "Burial Practices at the
Submerged Pre-pottery Neolithic C Site Of Atlit-Yam, Northern Cost Of Israel". Bulletin of the American Schools of Oriental Research. (vol 339), 1-19.
Geiger, W. (1885). Civilization of the eastern Iranians in ancient times. London: Henry frowde.
Gnoli, G. (1980). Zoroaster’s time and homeland. A study on the origins of Mazdeism and related problems. Istituto Universirario Orientale Seminario di Studi Asiatici Series Minor 7. Naples: Istituto Universirario Orientale.
Grenet, F. (2012). "Mary Boyce’s Legacy to Archaeologists". Bulletin of the Asia Institute. (vol 22), 29-46.
Grenet, F. (2015). "Zoroastrianism in Central Asia". The Wiley Blackwell companion to Zoroastrianism, M. Stausberg & Y.S.-D. Vevaina (Ed.), Malden, MA: Wiley Blackwell, 129-146.
Grenet, F, and G. Zhang. (1996). "The last refuge of the sogdian religion: Dunhuang in the
ninth and tenth centuries". BAI. (vol 10), 175-186.
Grigoriev, G, V. (1939). "Zoroastriyskoye kostekhranilishche v kishlake Frinket pod Samarkandom", Vestnik drevney istorii. (vol 2), 144-150.
Herodotus. )1920(. The histories. Books I. Translated by A. D. Godley. Loeb Classical Library 117. Cambridge. Mass: Harvard University Press.
Hole, F. (1977). Studies in the archeological history of the Deh Luran Plain: The excavation of Chagha Sefid. Ann Arbor: University of Michigan.
Hole, F, and K. Flannery. (1963). Excavations at Ali Kosh Iran. Leiden: Bril.
Huff. D. (2004). "Archaeological Evidence of Zoroastrian funerary practices". Zoroastrian Rituals in Context. M. Stausberg. Ed. Leiden / Boston, 593-630.
Joglekar, P. P. (1998). "A preliminary report on the faunal remainsat Takhirbaj 1, Turkmenistan". In:The Archaeological Map of the Murghab delta. Preliminary reports 1990–95, Reports andMemoirs Series Minor Volume III. A. Gubaev, G. A. Koshelenko, M. Tosi (Ed.), Rome, IsIAO, 115–118.
Justin. M. J. (1853). Epitome of the Philippic History of Pompeius Trogus. Books XLIV. Tr. Rev. John Selby Watson. London: Henry G. Bohn.
KurKina E. A. (2005). "Rekonstruktsiya dakhmȳ Durmena-Isbisketa". Material’naya kul’turaVostoka. (vol 4), 59-65.
Lecomte, O. (2005). "The Iron Age of Northern Hyrcania". Iranica Antiqua, (vol XL), 461-478.
Livshits, V. A. (2008). Sogdiyskaya epigrafika Sredney Azii i Semirech'ya, Sankt-Peterburg: Filologicheskij fakul'tet Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo Universiteta.
McAuley, J. (2013). Skeletal Study of the Hominins from Hotu and Belt Caves, Iran an Example of Conservation Gone Wrong. Senior underg raduate thesis submitted to the Department of Earth and Environmental Science, University of Pennsylvania.
Mellaart, J. (1967). Catal Huyuk, A Neolithic town in Anatolia. London: Thames and Hudson.
Meytarchiyan, M, B. (2001). Pogrebal'nyye obryady zoroastriytsev, Moskva, Letniy sad.
Minardi, M, and S. Amirov. (2017). "The Zoroastrian Funeray Building of Angka Malaya". Topoi. Orient-Occident. (vol 21), 11-49.
Pak, P. (2017). Religii tsentral'noy Azii i Azerbaydzhana. Tom II. Zoroastrizm i verovaniya mazdeistskogo kruga. Samarkand: IICAS.
Porphyry. (2010). On abstinence from animal food. Reign. Just.Abst.4. Ed. T. Taylor. Whitefish: Kessinger Publishing.
Procopius. (1914). History of the Wars. vol 1. Books 1-2.ed. H. B. Dewing. Cambridge: Harvard University Press.
Quinte-Curce. (2008). Histoires: Tome II: Livres VII-X. Trans. Henry Bardon. Paris, Les Belles Lettres.
Rapin, C, and M. Khasanov. (2013). "Sakral'naya arkhitektura Tsentral'noy Azii s akhemenidskogo perioda po ellinisticheskuyu epokhu: mezhdu lokal'nymi traditsiyami i kul'turnym transferom". Kul'turnyy transfer na perekrestkakh Tsentral'noy Aziidovo vremya i posle velikogo shelkovogo puti,Sh,Mustafaev, M, Espagne, S, Gorshenina, C, Rapin, A, Berdimuradov &F, Grenet (Ed.), Samarkand: The International Institute for Central Asian studies, 42-58.
Rapoport, IU. A. (1971), Iz istorii religii drevnego Khorezma (ossuarii). Trudy Khorezmskoi arkheologo-etnograficheskoi ekspeditsii, 6, Moscow: Nauka.
Rollefson, G. O. (2002). "Ritual and Social Struvture at Neolithic Ain Ghazal". Life in Neolithic Farming Communities: Social Organization, Identity, and Differentiation. I. Kuijt (Ed.). New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers, 165-188.
Russell, J. R. (2000). "Burial iii, In Zoroastrianism". Encyclopedia Iranica. (vol IV), 561-563.
Sagdullaev, A.S. (1990). "K izucheniju kul’tovykh i pogrebal’nogo obrjadov juga Srednej Azii epokhi rannego zheleza". Drevnaja i srednevekovaja arkheologija Srednej Azii (K probleme istorii kul’tury). Z.I. Usmanova (Ed.), Tashkent Fan, 29-38.
Sarianidi, V. I. (1998). Myths of Ancient Bactria and Margiana on its Sealand Amulets. Moscow: Pentagraphic.
Sarianidi, V.I. (2007). Necropolis of Gonur. Athens: Kapon Editions; Illustrated edition.
Sarianidi, V. I. (2010). Zadolgo do Zaratushtry (Arheologicheskie dokozatelstvaprotozoroastrizma v Baktrii i Margiane): Moscow, Staryi Sad.
Scott, D. A. (1984). "Zoroastrian Traces along the Upper Amu Darya (Oxus)", JRAS116:2: 217–228.
ShishKina G.V. and O.N. InevatKina. (2012). "Zapadnȳe zemli Samarkandskogo Sogda.
Tipologiya arkheologicheskikh pamyatnikov". Problemȳ istorii, filologii, kul’turȳ.
Journal of historical, philological and cultural studies
. (vol 38), 33-68.
Sims‐Williams, N. (1997). New Light on Ancient Afghanistan: The Decipherment of Bactrian. An Inaugural Lecture Delivered on 1 February 1996. London: sOAs.
Snesarev, G. P. (1969). Relikty domusul’manskikh verovaniĭ i obryadov u Uzbekov Khorezma, Moscow: Nauka.
Strabo. (2014). The Geography of Strabo. Tr. Duane W. Roller. Cambridge: Cambridge University Press.
Suleymanov, R. H. (2000). Drevniy Nahsheb, Problemy tsivilizatsii Uzbekistana VII n.e. Samarkand-Tashkent.
Tolstov, S. P. (1948). Drevnii Khorezma. Opyt istorichesko-arkheologischeskogo issledovanija, Moscow: Izdaniye MGU.
Veselovski, N. I. (1907). "Esche ob ossuariyah". Zapiski Vostochnogo Otdeleniya
Rossiyskogo Arheologicheskogo Obschestva. T. XVII. Sankt-Peterburg: Peterburgskoye vostokovedeniye, 176-180.
Voigt, M. M. (1983). Hajji Firuz Tepe, Iran: the Neolithic Settlement. Pennsylvania:  University of Pennsylvania Museum of Archaeology and Anthropology.
Weeks, L. R. (2013). "The Development and Expansion of a Neolithic way of Life". The Oxford Handbook of Ancient Iran. D.T. Potts (Ed.).Oxford: OUP.