The porch of AllahverdiKhan was built in the Safavid era,in the proximity of the shrine of Imam Reza and by the order of AllahverdiKhan,the military commander of the Safavid era.The construction of a porch contemporary with the life of Ṣadr ad-Dīn Muḥammad Shīrāzī,also called MullāṢadrā,is one of the greatest scientists of the Islamic world and the founder of transcendent wisdom,whom AllahverdiKhan had a special respect for his doctrine.MullaSadra's wisdom has had a great impact on the religious,doctrinal and especially the architectural teachings of his time and beyond. Architecture,due to its influence on culture and beliefs,spreads the worldview of the architects of its time,so it is assumed that porch architecture is able to reveal the basic concepts of formation that are rooted in the wisdom of MullaSadra.In this regard a comparative study of the formation of the porch of AllahverdiKhan,based on the ontology of the transcendent wisdom as the most complete wisdom of the Orient, can be examined in the process of its construction.Therefore,the question raised is:How did MullaSadra's ontological discussions influence the formation of the porch of AllahverdiKhan and how did these influences manifest themselves in the body and meaning of the porch?Therefore,in the present study,we intend to bring the principles of MullaSadra ontology to the forefront in this magnificent building based on scientific findings.The existence of this question and the close relationship between these two famous characters of the Safavid era,along with the creation of this building in the most important religious place of Iran,can strengthen the relationship between transcendent wisdom in the formation of the building.In addition,examining the building and its adaptation with the ontological principles of this wisdom can provide more accurate answers to the questions raised.For this purpose,in this study,with the method of descriptive-analysis and logical reasoning strategy,the four ontological bases of MullaSadra's wisdom in the formation of the porch will be examined.
بلیلاناصل، لیدا؛ و همکاران. (1390). «بررسی ویژگیهای هندسی گرهها در تزیینهای اسلامی از دیدگاه هندسه فراکتال». مطالعات شهر ایرانی اسلامی. (شماره 6)، 95-83.
بورکهارت، تیتوس. (1376). نقش کعبه در هنر اسلامی، از کتاب: مبانی هنر معنوی. تهران: دفتر مطالعات دینی هنر.
بورکهارت، تیتوس. (1392). هنر اسلامی زبان و بیان. ترجمه مسعود رجبنیا. تهران: سروش.
بلخاریقهی، حسن. (1384). مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی. تهران: کیمیای خیال.
بلخاریقهی، حسن. (1390). مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی. تهران: سوره مهر.
تاجر، علی. (1388). معنای معماری. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
تقدیر، سمانه. (1396). «تبیین مراتب و فرایند ادراک انسان و نقش آن در کیفیت خلق آثار معماری بر اساس مبانی حکمت متعالیه». پژوهشهای معماری اسلامی. (شماره)، 70-51.
تقدیر، سمانه. (1389). «ساختار فرایند خلق و ادراک آثار معماری بر اساس مبانی حکمت متعالیه». تحقیقات بنیادین علوم انسانی. (شماره 16)، 132-101.
تقوایی، ویدا. (1386). «نظام فضایی پنهان معماری ایرانی و ساختار آن». هنرهای زیبا. (شماره 30)، 52-43.
حسینزاده، مرتضی؛ و طاهره کمالیزاده. (1397). «سازگاری نظریة وحدت تشکیکی و وحدت شخصی وجود». حکمت صدرایی. (شماره 1)، 44-35.
خان حسینآبادی، عطیه. (1397). «مفاهیم نمادین نقوش حیوانی کاشیکاری گنبد اللهوردیخان از دوره صفویه در حرم مطهر رضوی». مطالعات هنر اسلامی. (شماره 31)، 35-1.
خواجوی، علی؛ و همکاران. (1389). «تبیین خلاقیت هنری بر اساس کلیات حکمت و فلسفه اسلامی». حکمت و فلسفه. (شماره 3)، 283-243.
خورشیدی، سید هادی. (1396). کاشیکاری در حرم مطهر رضوی. مشهد: بهنشر.
خسروی، محمدباقر؛ و همکاران. (1391). «نقش هویتساز لاضرر در شکلگیری الگوی معماری اسلامی». نقشجهان. (شماره 1)، 30-19.
دری، علی؛ و غلامرضا طلیسچی. (1397). «کرانمندی و بیکرانی ساختار فضایی معماری اسلامی ایران در مساجد دوران صفوی (نمونه موردی مسجد شیخ لطفالله و امام اصفهان)». پژوهشهای معماری اسلامی. (شماره 2)، 40-19.
ربیعی، هادی. (1389). جستارهایی در چیستی هنر اسلامی. تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
سعادات، بیژن. (1355). بارگاه امام رضا(ع). تهران: موسسه آسیا.
سلیمانی شیجانی؛ و همکاران. (1393). «بازنگری اصول و اهداف معماری معاصر ایرانی با استفاده از نظرگاه فکری ملاصدرا». نقشجهان. (شماره 1)، 57-64.
شایگان، داریوش. (1380). بتهای ذهنی و خاطره ازلی. تهران: امیرکبیر.
شایستهفر، مهناز. (1389). «بررسی مضمونی کتیبههای گنبد اللهوردی خان در حرم مطهر رضا(ع)». کتاب ماه هنر. (شماره 140). 78-89.
شایستهفر، مهناز. (1392). «بررسی محتوایی کتیبههای رواقهای ساخته شده در حرم مطهر رضوی». فرهنگ رضوی. (شماره ٣)، 146-115.
شهرامی، فاطمه سادات؛ و علیرضا شیخی. (1399). «مطالعه و تعامل کتیبهها و مرغان نقش بسته بر رواق اللهوردیخان در مجموعه حرم امام رضا(ع)». نگره. (شماره 55)، 19-5.
شریعتی، علی. (1388). اسلامشناسی. تهران: قلم.
صحاف، سید محمد خسرو. (1390). «تبیین ساحت معنوی در خانه ایرانی». رسالهدکتری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
غفری، حسین؛ و سید حسین نصر. (1386). «ملاصدرا: تعالیم». مجموعه مقالات تاریخ فلسفه اسلامی. بهکوشش سید حسین نصر و الیور لیمن. تهران: حکمت.
فیاض، غلامرضا؛ و همکاران. (1384). «عینیت وجود و ماهیت». نقد کتاب. (شماره 35)، 273-245.
کاویانیان، احتشام. (1355). شمس الشموس یا تاریخ آستان قدس. مشهد: آستان قدس رضوی.
کریستینسن، آرتور. (1377). نمونههای نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانههای ایران. ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه.
کربن، هانری. (1370). ملاصدرا شیرازی و شاگردان او: تاریخ فلسفه اسلامی. ج2. ترجمه جواد طباطبائی. تهران: کویر.
گروتر، یورگکورت. (1390). زیباییشناسی در معماری. ترجمه جهانشاه پاکزاد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
لاهوری، محمد اقبال. (1380). سیر فلسفه در ایران. ترجمه آریانپور. تهران: نگاه.
محتشم، آرزو؛ و مهدی حمزهنژاد. (1395). «مقایسه تطبیقی تأثیرات اندیشه فلاسفه وجودگرای شرق و غرب بر اصول زیباییشناسی معماری (با رویکرد بررسی اندیشههای ملاصدرا و هایدگر)». اندیشه معماری. (شماره 2)، 80-68.
مشهدی محمد، عباس. (1383). مشهدالرضا. تهران: مؤلف.
مفید، حسین. (1378). «به دنبال وجود ادراکی در فضاهای معماری». مجموعه مقالات دومین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران. ج1. تهران: سازمان میراث فرهنگی.
مصلح، جواد. (1353). فلسفه عالی و حکمت صدرالمتالهین. ج1. تهران: دانشگاه تهران.
نقرهکار، عبدالحمید. (1387). درآمدی بر هویت اسلامی در معماری و شهرسازی. تهران: وزارت مسکن و شهرسازی.
نقرهکار، عبدالحمید؛ و سمانه تقدیر. (1393). «بررسی قابلیتهای فضای معماری جهت ایجاد بستر پاسخگویی به نیازهای انسان از منظر اسلام (نمونه موردی خانههای زینتالملک شیراز و بروجردیهای کاشان». شهر ایرانی-اسلامی. (شماره 15)، 34-21.
نقرهکار، عبدالحمید؛ و همکاران. (1396). «تناظر انسان و هستی در اندیشه اسلامی و بازتاب آن در معماری اسلامی». آرمانشهر. (شماره 19)، 119-105.
ملاصدرا (محمد بنابراهیم صدرالدینشیرازی). (1375). مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین. تحقیق و تصحیح حامد ناجی اصفهانی. تهران: حکمت.
هیلنبرند، رابرت. (1386). هنر و معماری اسلامی. ترجمه اردشیر اشراقی. تهران: فرهنگستان هنر.
یاوری، حسین؛ و رقیه باوفا. (1390). سیری در حکمت معماری اسلامی و تزئینات وابسته به آن در دوره صفویه(با تأکید بر معماری اسلامی اصفهان در دوره مذکور). تهران: آذر.
Zamani, M., Akbari, A., & Motevali, M. (2022). A comparative study of the formation of the porch of Allah Wardikhan of the holy shrine of Razavi based on the ontology of Mulla Sadra. Journal of Great Khorasan, 13(48), 89-112. doi: 10.22034/jgk.2022.308570.0
MLA
Mahboobeh Zamani; Amir Akbari; Mona Motevali. "A comparative study of the formation of the porch of Allah Wardikhan of the holy shrine of Razavi based on the ontology of Mulla Sadra". Journal of Great Khorasan, 13, 48, 2022, 89-112. doi: 10.22034/jgk.2022.308570.0
HARVARD
Zamani, M., Akbari, A., Motevali, M. (2022). 'A comparative study of the formation of the porch of Allah Wardikhan of the holy shrine of Razavi based on the ontology of Mulla Sadra', Journal of Great Khorasan, 13(48), pp. 89-112. doi: 10.22034/jgk.2022.308570.0
VANCOUVER
Zamani, M., Akbari, A., Motevali, M. A comparative study of the formation of the porch of Allah Wardikhan of the holy shrine of Razavi based on the ontology of Mulla Sadra. Journal of Great Khorasan, 2022; 13(48): 89-112. doi: 10.22034/jgk.2022.308570.0