Nishapur pottery has been compared to Sasanian art. This article attempts to provide a complete classification of the scholars' approach to compare with Sassanid art by a critical analyze on previous studies of Nishapur pottery. Then a set of stated and probable effective factors in both the form and content domain is focused on the hunting scene of the Sasanid silver plates in relation with Nishapur animated buff wares. The main question is that how many concrete results in these comparisons there are and, is there any cultural catalyzer to replace Sasanian affects? The results of the paper reject the Nishapur potter's indebtedness to ancient Sasanian symbols and symbolic manners in content and topic at all. It is also an unlikely event that the silver plates could be help to capture Sasanian art experiences into Nishapur in the fourth century AH and it is far from historical objects. By the other hand Sogdian painting and their art contents which obviously separated of Sasanian royal aspects and concepts, are the most capable way to transformation Iranian visual art traditions to Nishapur.
چنگیز، سحر؛ و حسن بلخاریقهی. (1395). «تحلیل نمادهای عددی، هندسی و جانوری در سفالی از نیشابور (با تأکید بر مضامین مذهبی قرن چهارم هجری)». پژوهشنامه خراسان بزرگ. (شماره 25). 14-1.
حقشناس، مهدی. (1390). «زمینههای تاریخی-اسطورهای در بنیانهای طراحی سنگنگارههای ساسانی». هنرهای زیبا. (شماره 46). 66-55.
خزایی، محمد. (1385). «نقش تزیینات هنر ساسانی در شکلگیری هنر اسلامی در سدههای سوم تا پنجم هجری». نگره. (شماره 3-2). 51-40.
شبیریدوزینی، مهدی. (1389). «بررسی ویژگیهای تصویرگری در سفالینههای سامانی نیشابور». پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه شاهد.
شجاعیقادیکلایی، حسین؛ و محسن مراثی. (1397). «مطالعه نقوش سفال و منسوجات دوره سامانی و آلبویه در تطبیق با هنر ساسانی». هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی. (شماره 1). 82-73.
کلیمکایت؛ و هانس یوآخیم. (1373). هنر مانوی. ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور. تهران: فکر روز.
کامبخشفرد، سیفاله. (1383). سفال و سفالگری در ایران. تهران: ققنوس.
محمدی، محمد؛ و محمدتقی آشوری. (1396). «پیکرهنگاری در سفالینههای نیشابور». پژوهشنامه خراسان بزرگ. (شماره 29)، 19-1.
نوری، نجمه؛ و احمد صالحیکاخکی. (1395). سفال گلابهای منقوش رنگارنگ. قزوین: گیوا، باشگاه علمی پژوهشی ساداکو.
نوری، نجمه. (1396). «مستندنگاری ظروف گلابهای منقوش رنگارنگ روی زمینه سفید (موزه بنیاد تهران)». پژوهش هنر. (شماره 14)، 61-45.
وثوقبابایی، الهام؛ و رضا مهرآفرین. (1394). «بررسی و تحلیل نقش شکار در دوره ساسانی». نگره. (شماره 35)، 47-32.
همپارتیان، مهرداد؛ و محمد خزایی. (۱۳۸۴). «نقوشانسانیبرسفالینههاینیشابور (قرون دهم و یازدهم/ چهارم و پنجم)». مطالعات هنر اسلامی. (شماره 3)، 60-39.
یسنزاده، حمیده؛ و همکاران. (1392). «مطالعه و بررسی اصول ترکیببندی در بشقابهای نقره ساسانی». هنرهای زیبا. (شماره 1)، 32-25.
Allan, James. (1981). Nishapur: metalwork of early Islamic period. New yourk: Metropolitan museum publication.
Azarpay Guitty. (1977). “Samanid Ceramics and Neutron Activation Analysis”. Presented at the Conference on the Applications of the Physical Sciences to Medieval Ceramics. Berkeley, CA and Los Angeles, Lawrence Berkeley National Laboratory, CA March 18-22.
Azarpay Guitty, A. M. (1981). Sogdian Painting, The Pictorial Epic in Oriental Art. United States of America: University of California Press.
Bulliet, R. W. (1992). “Pottery Style and Social Status in Medieval Khurasan”. Archaeology, Annales and Ethnohistory. A. B. Knapp (ed.), Cambridge University press, 75-82.
Erlich Gil. (2015).Samanid Epigraphic Slipware. Course: Objects of Islamic Art, Scope: Seminary. Submitted by: Gil Erlich. Department of Art History, the David and Yolanda Katz Faculty of the Arts, Tel Aviv University.
Harper, Prudence O. and Pieter Meyers. (1981). Silver Vessels of the Sasanian Period.Royal Imagery. vol 1. New York: The Metropolitan Museum of Art.
Hillenbrand, Robert. (2005). “Content versus context in Samanid epigraphic pottery”. A.C.S.Peacock and D.G.Tor (eds), Medieval Central Asia and the Persianate World. Iranian Tradition and Islamic Civilisation. (London and New York, 56-107. l.B.Tauris & BIPS Persian Studies Series.
Lane, Arthur. (1947). Early Islamic Pottery. London: Faber and Faber.
Nouri, Najmeh. (2016). “Case Study: A Sample of Slip Painted Buff Ware to Treasury of Tehran BONYAD Museum”. International Journal of Archaeology. (vol 4), 36-43.
Pancaroglu Oya, (2017). Figural Ornament in medieval Islamic art, in: A Companion to Islamic Art and Architecture. First Edition. Edited by Finbarr Barry Flood and Gülru Necipoglu. John Wiley & Sons,Incorporated.
Pancaroglu, O. (2013). “Feasts of Nishapur: Cultural Resonances of Tenth-Century Ceramic Production”. Khurasan”, M. McWilliams (ed.), In Harmony: The Norma Jean Calderwood Collection of Islamic Art, Harvard Art Museums, Cambridge.
(2020). Critical review to the issue of Sasanian art’s influence on Nishapur animated buff ware (Basically focus on hunting scene of silver plates). Journal of Great Khorasan, 11(40), 72-57. doi: 10.22034/jgk.2020.137973
MLA
. "Critical review to the issue of Sasanian art’s influence on Nishapur animated buff ware (Basically focus on hunting scene of silver plates)". Journal of Great Khorasan, 11, 40, 2020, 72-57. doi: 10.22034/jgk.2020.137973
HARVARD
(2020). 'Critical review to the issue of Sasanian art’s influence on Nishapur animated buff ware (Basically focus on hunting scene of silver plates)', Journal of Great Khorasan, 11(40), pp. 72-57. doi: 10.22034/jgk.2020.137973
VANCOUVER
Critical review to the issue of Sasanian art’s influence on Nishapur animated buff ware (Basically focus on hunting scene of silver plates). Journal of Great Khorasan, 2020; 11(40): 72-57. doi: 10.22034/jgk.2020.137973