فهرست منابع
ابراهیمی، الهه. (1397)، «بررسی معماری دوره تیموری با تأکید بر مساجد و مدارس». رهیافت فرهنگ دینی. (شماره 4)، 136-159.
اعتمادالسلطنه، محمدحسن. (1362). مطلع الشمس. بهکوشش محمد پیمان. تهران: پیشگام.
اوکین، برنارد. (1386)، معماری تیموری در خراسان. ترجمه علی افشینی. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
انیسی، علیرضا. (1395). «مدرسه تاریخی علیا در فردوس؛ تحلیل و بررسی معماری». اثر. (شماره 72)، 20-3.
بورکهات، ت. (1372). ارزشهای جاویدان هنر اسلامی. ترجمه سید حسن نصر و علی درتاجدینی. تهران: دفتر مطالعات دینی هنر.
پیرنیا، محمد کریم. (1369) شیوههای معماری ایرانی. تهران. هنر اسلامی.
پیرنیا، محمد کریم. (1389). سبکشناسی معماری ایرانی. تهران: سروش دانش.
حکیمالممالک، علینقی. (۱۳۵۶)، روزنامۀ سفر خراسان. به کوشش: بهاءالدین علمی انواری، تهران: بنیاد محقق طباطبائی.
خزایی، محمد. (1388)، «ساختار و نقشمایههای مدارس دوره تیموری در خطه خراسان». مطالعات هنر اسلامی. (شماره 11)، 59-87.
روحی، علیرضا. (1391). «تاریخچه مدارس در خراسان عصر سلجوقی». پژوهشنامه خراسان بزرگ. (شماره 6)، 62-51.
زندیه، مهدی، و سمیرا پرورینژاد. (1389). «توسعۀ پایدار و مفاهیم آن در معماری مسکونی ایران». مسکن و محیط روستا. (شماره 130)، 21-2.
ستاریساربانقلی، حسن، و نسیبه ندری بنام. (1393). «مقایسۀ تطبیقی شاخصههای معماری پایدار در دوران معاصر با آموزههای قرآن کریم». ادبیات و هنر دینی. (شماره 4)، 103-73.
سلطانزاده، حسین. (1364)، تاریخ مدارس ایران از عهد باستان تا تأسیس دارالفنون. تهران: آگاه.
شفیعیانداریانی، فائزه، و همکاران. (1393). «مفهوم ماندگاری در معماری اسامی و مقایسۀ آن با مفهوم پایداری در معماری معاصر». پژوهشهای معماری اسلامی. (شماره 5)، 48-32.
شیخی، علیرضا. (1400). «گونهشناسی تزیینات مدارس خیراتخان و میرزا جعفر در شهر مشهد». پژوهشنامه خراسان بزرگ. (شماره 42)، 26-1.
عربعامری، مصطفی. (1400). «کارکرد اجتماعی مدرسه در بخارا (سدههای 10 تا 14ق)». پژوهشنامه خراسان بزرگ. (شماره 43)، 52-39.
عظمتی، حمیدرضا، و همکاران. (1395). «الگوی چیدمان فضایی مدارس نوین مبتنی بر اصول مدارس اسلامی». نقشجهان. (شماره 6)، 23-16.
فاضل، محمود. (۱۳۵۰). «مدارس قدیم مشهد». وحید، (شماره 109)، 1132-1128.
فتاحی، آمنه، و همکاران. (1399)، «شناسایی تأثیرات عوامل اقلیمی بر معماری مدرسه غیاثیه خرگرد خواف». پژوهشنامه خراسان بزرگ. (شماره 39)، 52-33.
کسایی، نورالله. (1374). مدارس نظامیه و تأثیرات علمی و اجتماعی آنها. تهران: امیرکبیر.
کیانی، محمد یوسف. (1393). معماری ایران دوره اسلامی. تهران: سمت.
متدین، حشمتالله، و محبوبه آهنگری. (1395). «بازاندیشی در کیفیت ارتباط مدرسه و شهر بر پایه تحلیل اجتماعپذیری مدارس دوره تیموری تا ابتدای قرن چهاردهم». هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی. (شماره 4)، 86-75.
مقبلی، آناهیتا (1396). «نظام تحول در هنر معماری اسلامی آسیای مرکزی». نقشجهان. (شماره 7) 72-59.
مندیرجبی، جواد، و همکاران. (1399)، «شاخصههای آموزشیِ مجتمع آموزشی تیموری در خراسان بزرگ». مطالعات هنر اسلامی. (شماره 38)، 140-121.
مولوی، عبدالحمید. (1347). «مسجد شاه یا مقبرۀ امیر غیاثالدین ملکشاه». هنر و مردم. (شمارههای 74-75)، 92-75.
نادری، بقراط (۱۳۵۷). «مدرسۀ پریزاد، در مشهد»، آگاهینامه، تهران، ۳۱.
نیستانی، جواد، و زینب اکبری. (1394). «مطالعه شباهتها و تفاوتهای موجود در عناصر فضایی-کارکردی مدارس علوم دینی تهران عهد قاجار». معماری و شهرسازی آرمانشهر. (شماره 15)، 155-145.
وثیق، بهزاد، و مجتبی بذرافشان. (1399). «سنجش مفهوم پایداری در معماری مسکونی منطقه خراسان (نمونه موردی: خانههای سنتی بشرویه)». پژوهشنامه خراسان بزرگ. (شماره 39)، 32-17.
Fındıklı, B. (2021). "Rethinking ancient centers of higher learning: Madrasa in a comparative-historical perspective". British Journal of Educational Studies.1-16.
Fraser, J. B. (1984). Narrative of a Journey into Khorasān in the Years 1821 and 1822. Oxford.
Patel, B, and M. Burhana. (2020). "Educational Activities under the Sultans of Gujarat and Making Muslim Society". International Journal of Recent Advances in Multidisciplinary Topics. (vol 3), 13-15.
Razzaghipour, A. (2021). "The Need for Efficiency of Energy Sources Management in Sustainable Architecture". Journal of History Culture and Art Research. (vol 10), 16-27.
Tabibian, Hesamodin. (2012). "History of Timurid architecture in second half of 14th and 15th Century in Khorasan and Transoxiana". Life Science Journal. (vol 9), 4110-4115.
URL3: http://lib.eshia.ir/23019/1/317
URL 4: http://mashhadenc.ir//مدرسه-عباسقلی-خان