Quchan Bridge according to the documents

Document Type : جغرافیای تاریخی خراسان بزرگ

Author

Lecturer of Geology, Shahid Beheshti Talent Center, Quchan, Iran

Abstract

In the second half of the thirteenth century A.H., following the devastating and successive earthquakes that occurred in the old Quchan, a new city was built nearby. The new Quchan was slowly expanding, and its attractions attracted many merchants, capitalists, and immigrants. The boom of trade between Quchan and Ashgabat and the need for easier transportation to Bajgiran and Dargaz caused special attention to the existing road. On the other hand, to form a powerful central government, which was considered by some politicians and intellectuals since the First World War, the development of the road network was also considered by the government of the time. One of the important structures after the construction of the new city of Quchan was the construction of a bridge over the Atrak river, which could have a significant impact on facilitating traffic on the Quchan-Ashgabat road. This research is a descriptive-analytical method and primarily relying on new documents as well as written sources and talking to informed people to answer the question of which departments and individuals were involved in the construction of this bridge and how this bridge was built Is it? The research findings indicate the cooperation of the Quchan Governor's Office, Astan Quds and Mashhad Municipality in the construction of this bridge and the identity of foreign experts who built the bridge has also been introduced.

Keywords


  1. توحدی، کلیم‌الله. (1359). حرکت تاریخی کرد خراسان در دفاع از استقلال ایران. مشهد: کوشش.
  2. جابانی، محمد. (1363). سرزمین و مردم قوچان. مشهد: اطلس.
  3. جابانی، محمد. (بی‌تا). «مردم‌شناسی قوچان». اترک. (شماره 2)، 50-49.
  4. حطیط، شهناز؛ و همکاران. (1398). «نقش کارخانه نخریسی و نساجی خسروی خراسان بر اوضاع اقتصادی-اجتماعی مشهد (1316-1350ش)». پژوهش‌نامه خراسان بزرگ. (شماره 35)، 56-37.
  5. شاکری، رمضانعلی. (1365). اترکنامه (تاریخ جامع قوچان). تهران: امیرکبیر.
  6. قصابیان، محمدرضا. (بی‌تا). «قوچان از مشروطیت تا جنگ جهانی اول». اترک. (شماره 3)، 75-70.
  7. نجف‌زاده، علی. (1394). کنسولگری‌ها، مستخدمان و مستشاران خارجی در مشهد (از دوره قاجاریه تا انقلاب اسلامی). مشهد: انصار.
  8. یزدانی، سهراب؛ و سید حسن شجاعی دیوکلایی. (1388). «تأثیر تمرکزگرایی بر اقتصاد سیاسی عصر پهلوی اول». تاریخ ایران. (شماره 61)، 179-151.

اسناد

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (ساکما)

  1. 36961/240. (1318ش). «تأسیس کارخانه بوجاری غله در قوچان و گزارشی در این زمینه»، 72برگ.
  2. 4894/240. (1336ق). «تأسیس خط سرویس حمل و نقل پستی بین قوچان و باجگیران»، 2برگ.
  3. 58638/240. (1313ش). «راه‌سازی درجز از توابع خراسان»، 4برگ.
  4. 30311/293. (1316-1310ش). «ساختمان، مسیل، پل‌ها و عمران کارخانه برق»، 269برگ.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی (ساکماق)

  1. (1317ش). «اعزام مهندس شهرداری مشهد و آستان قدس برای بررسی ساختمان پل قوچان»، 1برگ
  2. (1319-1318ش). «فروش سیمان آستان قدس به شهرداری قوچان جهت ساخت پل بتونی و بیمارستان»، 43برگ.
  3. 113370. (1319ش). «فروش آهن و مصالح به اداره دارایی مشهد برای ساختمان طارمی پل قوچان توسط کارپردازی آستان قدس»، 19برگ.
  4. (1318-1317ش). «خرید مصالح، آهن‌آلات و لوازم موردنیاز ساختمان‌های پل بتون‌آرمه فرمانداری قوچان توسط کارپردازی آستان قدس به‌وسیله شرکت سهامی تجارتی قوچان»، 240برگ.

نشریات

  1. شهامت. (1318ش). شماره 27.

مصاحبه‌ها

  1. توحدی، کلیم‌الله. (02/02/1399). محل مصاحبه: مشهد.
  2. جابانی، محمد. (10/04/1394). محل مصاحبه: مشهد.
  3. حبیب نیا، اکبر. (15/9/1397). محل مصاحبه: مشهد.
  4. رحمانی، مهدی. (17/03/1400). محل مصاحبه: قوچان.
  5. قائمی، احمد. (9/8/1398). محل مصاحبه: مشهد.
  6. قصابیان، محمدرضا. (20/01/1400). محل مصاحبه: مشهد.