Abstract The architecture of mosques in Iran is one of the most important uses in the history of the psyche restoration, and due to the importance of the spiritual status of these places, pilgrims have been interested in a relaxing atmosphere with the manifestation of mystical beliefs. However, in the current time, in the field of building mosques, attention to the issue of repairing and improving the psyche has been neglected, and this is due to the lack of sufficient knowledge and payment in strategic research. Accordingly, the main purpose of the present study is to analyze the spatial experience of mosques in order to restore the psyche of its audience in line with the need to reproduce the spatial quality of historic mosques in modern mosques. In this regard, the qualitative research approach and the logical reasoning research method have been used in which three experimental, analytical and metaphysical theorems have been proposed for the research strategy in the case study(Goharshad Mosque in Mashhad). Finally, the results indicate that the quality of spatial experience in Goharshad Mosque with the variety of physical elements from the beginning to the end and in each space of this mosque based on the view of tranquility, has improved the recovery of pilgrims. In the analysis of the building, relying on the understanding of mental restoration through spatial experience, presence in the mosque space and inhaling the air along with the pleasant smell of wind and wind in harmony with sensory perceptions of the outside space of the mosque, has shown an indescribable world. In order to improve the understanding of this indescribable world, proportions, forms, materials, moving from earth to sky, both inside and outside, can be understood.
پیرنیا، کریم. (1387). مساجد، مجموعه معماری ایران، دوره اسلامی. گردآورنده یوسف کیانی. تهران: سمت سروش.
تقدیر، سمانه. (1396). «تبیین مراتب و فرایند ادراک انسان و نقش آن در کیفیت خلق آثار معماری بر اساس مبانی حکمت متعالیه». پژوهشهای معماری اسلامی (شماره 5)، 69-48.
جمالوندی، زهرا، و همکاران. (۱۳۹۴). «نقش نور و رنگ در معماری مساجد ایرانی اسلامی». همایش ملی معماری و شهرسازی هویت گرا. موسسه بینالمللی معماری، شهرسازی مهراز شهر.
دری، علی؛ و غلامرضا طلیسچی. (1397). «کرانمندی و بیکرانی ساختار فضایی معماری اسلامی ایران در مساجد دوران صفوی (نمونه موردی: مسجد شیخ لطف اله و امام اصفهان)». پژوهشهای معماری اسلامی.(شماره 19)، 40-19.
شجاری، مرتضی؛ و همکاران. (1396). «حرکت تکاملی نفس آدمی در فضای مسجد بر مبنای آرای ملاصدرا (نمونه موردی مسجد کبود تبریز)». کیمیای هنر. (شماره 22) 82-75.
ضرغامی، اسماعیل؛ و سید محمد بهروز. (1394). «نقش و مفهوم فضا در بازآفرینی نظریه معماری و علوم اجتماعی». مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی. (شماره 2)، 99-81.
طهوری، نیر. (1386). «تجلی باورهای اعتقادی و مفاهیم عرفانی در هنر، معماری و شهرسازی سنتی ایران». مجموعه گفتارهای اولین و دومین هماندیشی مباحث معماری.اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری.
فلاحت، محمدصادق؛ و سمیرا نوحی. (1391). «ماهیت نشانهها و نقش آن در ارتقای حس مکان فضای معماری». هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی. (شماره 1)، 25-17.
مهدی نژاد، جمالالدین؛ و همکاران. (1397). «بررسی تطبیقی آسیبشناسی معیارهای طراحی مساجد مبتنی بر نحوه سازماندهی فضایی (نمونه موردی: مساجد سنتی، معاصر، مدرن)». شهر ایرانی اسلامی (شماره 31)، 74-63.
نصر، سید حسین. (1390). هنر و معنویت اسلامی. ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: حکمت.
نقرهکار، عبدالحمید. (1387). درآمدی بر هویت اسلامی در معماری و شهرسازی، تهران: وزارت مسکن و شهرسازی.
نساج، حسین؛ و همکاران. (۱۳۹۴). «بررسی نشانه شناسانه کاربرد عناصر طبیعت در معماری مسجد امام اصفهان؛ با تأکید بر نقش نشانهشناسی در رسیدن به هویت کالبدی». همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی. رشت: دانشگاه پیام نور گیلان.
Coles, R; and N. Keshavarz. (2006). “The restorative potential of local urban environments The impact of green infrastructure on the health and well being of local residents. Urban forestry for human health and wellbeing. Documento presentado en la reunión COST-E39”. Research Conference y ASEM Second Symposium on Urban Forestry. Dinamarca: Copenhagen.
Cohen, S. (2007) “Psychological Stress and Disease”. The Journal of the American Medical Association. (vol 14), 1685–1687
Franz, G. (2005). “An empirical approach to the experience of architectural space in VR”. DIGITAL DESIGN-Proceedings of the 22nd International ECAADe Conference Graz. Austria: University of Technology.
Gifford, R. (2007). Environmental Psychology. Victoria, BC: Optimal Books.
Hartig, T. (2004). “Restorative environments”. Encyclopedia of applied psychology. San Diego: Academic.
Hartig, T. (2011). “Issues in restorative environments research: Matters of measurement”. Psicología Ambiental. Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Institute for Housing and Urban Research
(2020). Explaining the Impact of Spatial Experience of Mosques on Mental Restoration(A case study:Goharshad Mosque). Journal of Great Khorasan, 11(38), 16-1.
MLA
. "Explaining the Impact of Spatial Experience of Mosques on Mental Restoration(A case study:Goharshad Mosque)". Journal of Great Khorasan, 11, 38, 2020, 16-1.
HARVARD
(2020). 'Explaining the Impact of Spatial Experience of Mosques on Mental Restoration(A case study:Goharshad Mosque)', Journal of Great Khorasan, 11(38), pp. 16-1.
VANCOUVER
Explaining the Impact of Spatial Experience of Mosques on Mental Restoration(A case study:Goharshad Mosque). Journal of Great Khorasan, 2020; 11(38): 16-1.