TY - JOUR ID - 137973 TI - نگاهی انتقادی به مسالۀ تأثیر هنر ساسانی بر سفال نخودی منقوش نیشابور (با تکیه‌بر صحنه های شکار در بشقاب های نقره ساسانی) JO - پژوهشنامه خراسان بزرگ JA - JGK LA - fa SN - 2251-6131 AU - عسکری الموتی, حجت اله AU - صادقی, حبیب اله AU - قاضی زاده, خشایار AU - حسینی, سیدرضا AD - دانشجوی دکتری رشته تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران AD - استادیار گروه نقاشی،دانشکده هنر، دانشگاه شاهد،تهران، ایران AD - استادیار گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران AD - استادیار گروه نقاشی،دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 40 SP - 72 EP - 57 KW - بشقاب نقره‌ی ساسانی KW - موضوع شکار KW - سفال نیشابور KW - هنر سغدی DO - 10.22034/jgk.2020.137973 N2 - هنر اسلامی و به­ خصوص سفال نیشابور همواره با هنر ساسانی به‌عنوان یک منبع اثرگذار مقایسه می ­شود. این مقاله تلاش می­ کند با تحلیل انتقادی مطالعات موجود در حیطه­ سفال منقوش نخودی نیشابور، طبقه ­بندی کاملی از رویکرد محققان در تطبیق با هنر ساسانی ارائه دهد. سپس مجموعه­ عوامل اثرگذار و محتمل در دو حیطه­ شکل و محتوا، با تمرکز بر موضوع شکار بشقاب ­های نقرۀ ساسانی در نسبت با سفال نخودی منقوش نیشابور سنجیده می ­شود. بازنگری دلایل و جزییات تطبیق هنر ساسانی و سفال نیشابور پرسش اصلی این پژوهش می­ باشد و نیز به بررسی مسیر یا راه­ های جایگزینی که نیشابور را تحت ­تأثیر خود قرار داده ­اند، پرداخته می ­شود. در روش تحقیق، تلاش شده است با اخذ رویکرد تطبیقی و تاریخی، به پرسش­ها پاسخ داده شود. نتایج مقاله مستدل بر اصل عدم رعایت وجوه نمادین هنر ساسانی ازجمله «جهت»، «شکار» و «حیوان محتضر»، وامدار بودن نقاش سفال نیشابور را از سنت­های هنری ساسانی همچون اثرپذیری شکلی مستقیم و همچنین محتوا با تردید روبرو می­ کند. از سوی دیگر میانجی ­گری هنر سغدی در انتقال تجارب هنری پیش از اسلام، فارغ از موضوعات دینی و حماسی ایشان در پنجیکنت، محتمل ­ترین مسیر جایگزین تلقی می ­شود. UR - https://jgk.imamreza.ac.ir/article_137973.html L1 - https://jgk.imamreza.ac.ir/article_137973_f7b00332aa85fe0123910b66b4a0635e.pdf ER -